Jakie mamy opony do wyboru?

2021-08-25 Jakie mamy opony do wyboru?

Opony to kluczowy element bezpieczeństwa w samochodzie. Zadaniem opon jest w cichy sposób przejmować i niwelować nierówności nawierzchni, w skrajnych przypadkach są odpowiedzialne za zatrzymanie się samochodu ważącego kilka ton. By skutecznie spełniały warunki bezpieczeństwa, stosowane są w nich zaawansowane technologie.

  • Produkcja
  • Opony letnie
  • Opony zimowe
  • Opona skandynawska
  • Opony na cały rok
  • Dla kogo opony całoroczne?
  • Opona skandynawska
  • Do SUV-a
  • Opona energooszczędna
  • FAQ

Produkcja

Przy produkcji opony wykorzystuje się wiele półproduktów. Czarna guma to mieszanka sadzy, kauczuku, siarki i oleju. W budowie opony znajdziemy także kilka rodzajów gumy. Guma butylowa to miękkie uszczelnienie wewnętrznej części opony. Inny rodzaj gumy to mieszanka z zalanymi kordami stanowiąca osnowę. Kolejne tworzą boki opony, a jeszcze inna mieszanka tworzy warstwę bieżnika. Nowoczesne opony posiadają bieżnik wykonany z różnych mieszanek gumy.

Ciekawostka: W latach 90-tych do opon zimowych dodawano krzemionkę. Rozszerzała ona zakres temperatur, elastyczność i przyczepność opony. Dziś krzemionkę dodaje się także do opon letnich, zmniejsza ona opory toczenia, przy czym zwiększa przyczepność na mokrym asfalcie.

Opony letnie

W wysokich temperaturach opona letnia jest o wiele lepsza od opony zimowej. Opona ta zachowuje odpowiednią sztywność kierunkową a podczas hamowania, nie odkształca się. Droga hamowania samochodu ze 100km/h na suchym asfalcie może być krótsza o kilka długości auta. Warto wiedzieć, że na suchej nawierzchni opona letnia hamuje lepiej od zimowej, nawet w temperaturach poniżej zera, ponieważ dochodzi wtedy do intensywnego nagrzewania bieżnika. Właściwość ta nie obowiązuję poniżej 7 stopni Celsjusza na mokrej nawierzchni. Letnia opona w temperaturach wyższych jest także trwalsza, dlatego zimowe opony nie nadają się do jazdy przez cały rok.

Ciekawostka: Badania homologacyjne, jak i pomiary parametrów są wykonywane na oponach letnich. Na takim ogumieniu producent określa zużycie paliwa czy osiągi.

Opony zimowe

Trochę historii: Historię zapoczątkowała fińska Nokia (obecnie Nokian), wprowadzając w roku 1934 na rynek oponę Nokian Kelirengas. Od lat 50. pozostali producenci rozpoczęli wytwarzanie tego typu opon. Były to bardziej opony śnieżno-błotne, zapewniające dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Dopiero w latach 90. uzyskano mieszankę nietwardniejącą przy niskich temperaturach, właśnie dzięki dodawaniu krzemionki. Rozpoczęła się era prawdziwych opon zimowych, bardziej przyczepnych na śniegu czy asfalcie niż opony śnieżno-błotne.

Przewaga opon zimowych nad oponami letnimi uwidacznia się poniżej 7 stopni Celsjusza. Wtedy to w oponach letnich dochodzi do silnego utwardzenia (zwanego zeszkleniem) i staje się ona mało przyczepna na śliskich nawierzchniach.

Opony na cały rok

Lata temu pomysły producentów na opony wielosezonowe był prosty. Usuwano częściowo nacięcia z bieżnika i zastępowano je gumą o pośrednich właściwościach. Niestety opony te nie spisywały się dobrze czy to na śniegu, czy asfalcie. Zmiana nastąpiła trzy lata temu, gdy wprowadzono wynalazek francuskiego producenta. Do budowy opony użył on technologii z zaawansowanym elastomerami, tworząc oponę letnią, która umożliwia jazdę na śniegu. To wydarzenie wymusiło na czołowych producentach sięgnięcie po bardziej zaawansowane technologie. Opony całoroczne dzięki najnowszym zastosowanym technologiom stały się produktami godnymi polecenia.

Dla kogo opony całoroczne?

Jest to dobre rozwiązanie dla kierowców pokonujących 10-12 tys. km rocznie i tych, którzy nie rozwijają dużych prędkości. Opony te odstępują właściwościami od opon letnich i zimowych, jedynie w skrajnych upałach, głębokim śniegu lub szybkiej jeździe autostradą. Jednak do zastosowań dnia codziennego nadają się idealnie.

Opona skandynawska

Opony skandynawskie to specjalna grupa opon zimowych, dostępnych w wariancie z kolcami lub w wariancie z miękkiej mieszanki bez kolców. Różnią się one sztywnością gumy. Opony skandynawskie pokazują swoją przewagę tylko na śniegu, lodzie lub błocie pośniegowym. Na asfalcie opony te są miękkie i mało stabilne i nie nadają się w naszych warunkach atmosferycznych.

Do SUV-a

Nieco innym rodzajem opon są opony do samochodów terenowych. Zazwyczaj w ofercie były opony typu AT (All Terrain) oraz MT (Mud Terrain). Jednak te rodzaje opon stracił swoje atuty wraz z pojawieniem się opon do SUV-ów. Często producenci oferują te same rodzaje opon co do samochodów osobowych, o zwiększonej twardości gumy oraz nośności.

FAQ

Na którą oś lepsze opony? - Zasada mówi, że lepsze opony powinno zakładać się na tylną oś, ze względu na ograniczenie ryzyka poślizgu przy nagłych manewrach.

Nowe tanie czy używane? - Opony nowe będą zawsze bezpieczniejsze niż opony używane lepszej klasy.

Opony chińskie? - Opony czołowych chińskich producentów, parametrami zbliżają się do opon europejskich. Jednak bez dotarcia do wiarygodnych testów tych opon, lepiej wybrać opony europejskich marek.

Testy opon i ich wiarygodność? - Profesjonalne testy opon są wiarygodne i publikowane w prasie motoryzacyjnej lub w internecie.

Do góry